Kapitola 1.
Ve sborovně
vypukl povyk. Učitelé se rázem chovali jako žáci, kteří právě zjistili, že se
píše přepadovka z fyziky - teda, ne že by neměli fyziku rádi. Spíš ji
nesnášeli.
„Vy paskřivci,
mafie do školy nepatří!“
„Agent? O této
fyzikální veličině jsem dosud neslyšel…“
„Ticho!“
umlčel pokřikující kantory zvýšený hlas pana ředitele. „Přece nebudete mluvit
jeden přes druhýho, nedej bože druhej přes třetího!“
Učitelé
ztichli, někteří se znovu posadili, a opět upřeli svou pozornost
k řediteli. „Vaše neprofesionální chování mě opravdu zklamalo,“ pokračoval
ředitel. „To vás ani nezajímá, co vám k tomu pan Dřímal řekne?“ Jeden nebo
dva učitelé sklopili hlavy. Shodou okolností to byli ti, co pobíhali po
sborovně a řvali cosi o apokalypse.
Slova se opět
ujal pan Dřímal. „Tak tedy, doslechl jsem se, že na vaší škole se nepříjemně
rozmnožily kázeňské problémy. Mám pravdu?“ obrátil se k učitelům.
Vyučující
neochotně, až na pár výjimek - *ehm ehm* Parukářková - přikyvovali. Ostatně, byla
to pravda.
„A právě proto
jsem tady,“ navázal Dřímal, „zastupuju agenturu DUTKA – Duchaplný Učitel Trestá
Kriminalistické Amatéry – a chtěl bych vám tímto nabídnout pomoc a spolupráci.“
Když učitelé
naplno pochopili, co jim pan Dřímal sdělil, sborovna se opět otřásla
v základech. Tentokrát to však byl vítězný pokřik, co v ní zazněl.
„DŘÍMAL!
DŘÍMAL! DŘÍMAL!“ skandovali téměř všichni učitelé v nastalé radosti. Jen
pan profesor Kamzík vykřikoval „TRAMVAJE POVSTANOU!“ ale to ve všeobecném
zmatku tak nějak zaniklo.
***
Houpu se na
židli a spolu s polovinou naší třídy čekáme na příchod profesorky
angličtiny – paní Kočičkové. Jaká to neobvyklá událost, že už jde zase pozdě. I
když, zhoupnu se znova, komu to vadí.
Dveře třídy se
otevřou a do nich vstoupí Kočičková. Elza se ke mně zezadu nakloní. „Novej
rekord,“ zašeptá mi, a já slyším, jak se tlemí.
„To jo,“
zakloním se, „přišla jenom deset minut po zvonění!“
Z debaty
nás vytrhne profesorka. „Gut mórnink evrybady!“
„Gut mór-nink
mi-sis Ko-čič-ko-vá,“ slabikuje třída s výslovností na úrovni mateřské
školky. Ani vlastně nevím proč, už to tak děláme tři roky.
„Sit daun!“
přikáže nám a my si s radostí sedneme.
„Tady jsem vám
nakopírovala pracovní listy,“ prochází mezi lavicemi a rozdává papíry, „tak si
je hezky vypracujte. Na konci hodiny odevzdáte.“
Vezmu svůj
papír do ruky a zběžně proletím zadání. Uveď věty do minulého času? Pohoda.
Křížovka na slovíčka? Lehký jak facka.
S nijak
zvlášť velkým nadšením, ale ani znechucením, začnu psát jednotlivý odpovědi do
prázdných kolonek.
„A paní
profesorkó?“ přihlásí se třídní šprtka, který nikdo neřekne jinak než Deska.
Neptejte se mě proč.
Kočičková
vzhlídne od nějaké brožurky, do které se právě zabrala. „No?“
„Co mám dělat,
když ten papír mám vyplněnej?“
„Vyplň si ho
znova!“ odbyde ji Kočičková a dál si čte svoji příručku. Příručku efektivních
metod trestání chybějícího domácího úkolu; ale to už studenti nevěděli.
Celej první
týden školy byl takový divný. Většinu času jsme dostávali samostatnou práci a
učitelé všichni do jednoho četli. Jednou to byly noviny, jindy kniha, nebo
příručka. Nedá se říct, že by nám to nějak vadilo - volná hodina je volná
hodina.
Nic však
nemůže trvat věčně.
A už vůbec ne
volný hodiny.
***
„Hej, uhni!“
„Vypal
z mýho místa!“
„Byl úkol?“
„Kterej pitomec
mi popatlal židli jogurtem?!“
Poslední
hodina. Po náročném pondělku, kdy jsem byla nucena vylézt z postele už
v sedm ráno místo obvyklých deseti, a po nekonečných pěti hodinách strávených
vyplňováním papírů, už jsem se těšila domů. A vlastně, všichni už byli duchem
někde pryč a dávat pozor se nikomu nechtělo.
Do třídy
nakráčela dějepisářka. Jako obvykle se nikdo neměl k tichosti.
„A DOST!“
zařvala po nás. Třída ztichla. Někomu spadlo na zem pouzdro. „ZA DVEŘE!“
nakázala nesmlouvavě. Dotyčný nešťastník vyběhl ze třídy a práskl dveřma.
„ZPÁTKY!“
zaječela. Spolužákova hlava se objevila ve dveřích.
„Co je?“
„ŽÁDNÝ CO JE!
JAK TO SE MNOU MLUVÍŠ?! A ZAVŘI TY DVEŘE!“
Spolužák se za
jejími zády zaksichtil a zase zalezl. Učitelka odhodila učebnici na stůl tak
prudce, že bych přísahala, že se ten stůl dokonce prohnul.
„TY!“ ukáže na
mě, „K TABULI!“
Neochotně se
zvednu, nohou zasunu židli, popadnu prázdný sešit a jdu za ní.
„Jaktože nemáš
zápisky?“ podiví se smrtelně šeptavým tónem nepopsaným stránkám.
Pokrčím rameny.
„Možná proto, že jste nám ještě nic nenadiktovala?“ zkusím jí osvěžit paměť.
Vztekle se na
mě zadívá, jako by mi snad chtěla propálit v mikině díru. Řekla jsem něco
špatně?
„CHARAKTERIZUJ
NACISMUS!“ přikáže mi, zatímco píše přes celou stránku sešitu pětku. Když se
nemám k odpovědi, zařve znovu. „JÁ ČEKÁM!“
„A já to
nevím!“ odpovím jí. „Vždyť jsme ještě nic pořádně neprobírali!“
Vidím, jak si
k mýmu jménu píše další pětku. Natáhnu se pro sešit, ale ona ho popadne a
mrští jím přes celou třídu, až sejme nástěnku; ta následně spadne na kluky
v zadní lavici. Ale to ji nezajímá.
Vrátím se ke
své lavici, sednu si, a zbytek hodiny už nevnímám. Tlumeně ke mně doléhá její
vzteklý křik, když se jí ostatní snaží přehádat, že nám opravdu nic
nenadiktovala. Když nám zadává desetistránkový referát za domácí úkol, ani se
neobtěžuju si ho zapsat.
Po zazvonění
otupěle vyjdu ze dveří školy a zamířím k sobě domů. To by mě zajímalo, jak
budu rodičům vysvětlovat ty dvě pětky a rozervaný sešit z dějáku.
V kapse
mi zazvoní mobil. Elza.
„Co je?“
neřeknu zrovna dvakrát přívětivě. Moje nálada se pohybuje na bodu absolutní
nuly.
„Právě nás
v tramvaji chytil revizor!“
„No? To snad
není nic neobvyklýho.“
„Ale to nebyl
revizor, byl to profesor Kamzík!“
Tohle oznámení
mě probere. „COŽE? Jak to myslíš?“
„Chytil nás Kamzík, co tvrdil, že
je revizor!“
„A ty snad jezdíš načerno?“
nechápu tak úplně, co se mi snaží sdělit.
„Nezajímaly ho jízdenky. Zkoušel
nás, jestli známe tramvajový semafory. Když jsme neznali, nasolil nám referát s názvem
Jízda tramvají, aneb štěstí ve dvou vagónech.“
Zavěsím telefon a zůstanu
nevěřícně stát. Pomalu mi to začíná docházet. Nejdřív ten volný týden. Pak
fiasko s dějepisem a teď přepadovky v tramvaji.
Naši učitelé zbrojí do války.
-POKRAČOVÁNÍ
PŘÍŠTĚ-
Mad & Elza
Super příběh, už se těším na pokračování... :)
OdpovědětVymazatTak ten konec mě fakt rozesmál :DDD
OdpovědětVymazatVážně skvělé pokračujte... :D
OdpovědětVymazat